Followers- mencari yang ke 1000

Pages

Sunday, August 30, 2009

Tiwul Ayu perisa pandan :)

bulan puasa ni ja wat mcm2 resepi hehe antaranya ialah kuih tiwul ayu @ puteri ayu@putu ayu...

benda nyer sama jer hehe... kuih nie salah satu favorite ja n adik ja hehe...

selamat mencuba... dan terima kasih kepada KAK FIDA kerana share resepi ini hehe


Bahan-bahan
  • 160 g tepung naik sendiri
  • 1 sk perasa pandan
  • 1 sk perwarna hijau
  • 2 biji telur
  • 120 g gula halus
  • 3/4 sk ovalette
  • 80 ml susu segar
  • **100 g kelapa parut digaul dgn sedikit garam dan 1 sk tepung jagung
  • Secukup acuan tiwul ayu disapu sedikit minyak masak

Cara-cara

  1. Ayak tepung.
  2. Di dlm mangkuk mixer,pukul telur,gula, pewarna hijau dan perisa pandan hingga kembang.Masukkan ovalette dan terus pukul sambil dimasukkan susu dan pukul terus hingga putih.Masukkan campuran tepung dan kaup-balikkan dgn spatula atau senduk hingga rata.
  3. Ambil sedikit campuran **kelapa parut dan bubuh ke dlm acuan dan tekan hingga padat.Sudukan 1 sb adunan ke dlm acuan.
  4. Kukus selama 10 min di dlm kukusan yg telah dipanaskan dahulu.
SELAMAT MENCUBA!! dan cuba coment laa hehe...
MyEm0.Com

7 yang ambil kisah:

Mrs Drac said...
This comment has been removed by the author.
Mrs Drac said...

my fav too..tapi serbuk koko tu untuk ape ye? bese buat tak de letak serbuk koko..hehe..jadi lagi shedap ek?

cik eja^_^ said...

oooo hehe...
sorry laa silap taip hehe...
taip ikut resepi memang koko...
tapi ja guna pandan hehe...
letak pewarna hijau n perasa pandan hehe..
maap atas kesilapan taip hehe...

Mrs Drac said...

hekhek..msti resipi asal nye kuih kale cekelat kan..hihi..suke sangat kuih ni..kalo buat memang makan banyak-banyak..heheh

cik eja^_^ said...

memang hehe... kalau ikut resepi yang ja wat nie boleh dapat 20 ketul hehe... kita makan sampai muak laa hehe...

bea said...

adoiyai~
tergugat iman tengok kuih ni..
hehe..
sedapnye.

cik eja^_^ said...

to : bea
hehe kenape tergugat lak?

Related Posts with Thumbnails