Followers- mencari yang ke 1000

Pages

Tuesday, February 23, 2010

~Meehoon Goreng Singapore~

ermm dah lama ja tak share resepi hehe...

minggu lepas masa cuti de laa ja tolong mak ja masak..

jadi hari nie kita tgk resepi

~Meehoon Goreng Singapore~

ja rasa semua mesti tahu resepi nie kan? sebab senang je nak buatnyer... de jugak orang kenali dia dgn bihun goreng putih sebab dia warma putih hehe...

http://emo.huhiho.com

tapi tak pee ja cuma nak tambah koleksi resepi ja dalam blog ja nie hehe... tak salah kan??

Bahan-bahan

  • *1 bungkus mi (400gm). Rendam dalam 20-30 minit & toskan
  • 6 ulas bawang putih
  • 8 ulas bawang merah
  • 3/4 sdb garam
  • kiub pati ayam
  • 300gm ayam
  • 200gm udang
  • 200gm fishcake
  • 1-1.25 liter air
  • carrot - potong halus/ kukur
  • sawi
  • daun sup & daun bawang - racik halus
  • taugeh
Cara-cara
  1. Meehoon di rendam dan ditoskan. Ketepikan dahulu.
  2. Tumbuk halus bawang putih, bawang merah dan garam. Tumiskan sehingga naik bau/garing.
  3. Masukkan kiub pati ayam.
  4. Masukkan pula daging, udang dan fishcake.
  5. Bila ayam, udang & fishcake masak, tuangkan pula air.
  6. Bila air mendidih, masukkan mi yang telah digoreng tadi. Rasa lah masa nie ikut citarasa masing-masing.
  7. Kemudian, bolehlah masukkan sayur-sayuran.
  8. Taburkan dengan bawang goreng @ telur dadar yang dihiris sebelum dihidang. Dan, sangat sedap bila dimakan dengan cili padi letak kicap hehe...
ermmm ja rasa semua dah tahu kot...

SELAMAT MENCUBA!!!
http://emo.huhiho.com


post signature

8 yang ambil kisah:

Aini said...

adoi sedapnye.. nak cket.. =)

♥♥ eija ♥♥ said...

to:Aini

hehe nak.. ambik laa hehe

ChiLaBaey's said...

Saya penggemar beehoon berbanding mee kasar... Sangat menyelerakanlah Cikgu.... :)

aidah said...

Salam Eja,

lama akak tk dtg sini. Tadi baru tengok kat Astro Chf Asma Laili buat Goreng Mee Hoon ni. Org S'pore panggil Mee Hoon Goreng ni Mee Siam. Siap ada kuah sekali. Mmg unik resepinya

nEa FleriDa said...

sedap!

♥♥ eija ♥♥ said...

to:ChiLaBaey's

hehe yer ker?? menyelerakan ke pak ngah hehe

♥♥ eija ♥♥ said...

to:aidah

hehe yer ke? alaa chef wan mesti laa power dari ja wat hehe

♥♥ eija ♥♥ said...

to:nEa FleriDa

sedap laaahh adikk hehe

Related Posts with Thumbnails