Followers- mencari yang ke 1000

Pages

Tuesday, October 13, 2009

hari ini = "Kuew teow goreng bermadu "


assalamualaikum kawan2 hehe...

seperti semalam minggu ini ja akan share masakan yang ja penah wat kan?

jadi untuk hari ini,ja nak share 1 resepi yang ja cipta sendiri tau hehe...

macam mane dapat ilham hehe...

daripada bahan2 yang terdapat dalam peti ais rumah ja hehe...

simple je resepi hari ini :)

selamat mencuba :)
MyEm0.Com

Bahan-bahan ( 1-2 orang makan )

  • 100gm kuew toew
  • 1-2 ekor sotong
  • udang (ikut citarasa)
  • chicken ball (ikut citarasa)
  • 1 sudu madu
  • 2 sudu cili mesin (cili boh)
  • kicap pekat
  • daun kucai
  • 1 sudu sos tiram
  • garam dan gula
  • minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Tumiskan bawang putih sehingga naik bau dan masukan cili mesin. Biarkan sampai cili masak
  2. Masukkan sotong, chicken ball n udang. Biarkan sampai semua dah masak
  3. Masukkan sos tiram, dan madu tadi.. Kacaukan sampai sebati dgn bahan tadi
  4. Last sekali masukan kuew teow, Biarkan sebati dgn kuah tadi. Masukan taugeh dan kucai di akhir masakan.
  5. Ermmm selamat mencuba!!! simple jer kan??

post signature

10 yang ambil kisah:

ZARA 札拉 said...

mak aii~

ada madu?

woot~

Hazzy Ishak said...

madu ganti gula ker?

cik eja^_^ said...

to:ZARA
hehe bukan 'madu' tu yek kak :)

cik eja^_^ said...

to:Hazzy Ishak
ermm madu tu cuma untuk bagi rasa yang lain jer :0

nEa FleriDa said...

kteow grg bermadu??? xpnh rasa g ni.. sdp x?

NaNaBdKbaiK said...

sedapnye......

cik eja^_^ said...

to:nEa FleriDa
tak penah lagi kan :)
sebab akak cipta sendiri hehe..
okay laa hehe

cik eja^_^ said...

to:NaNaBdKbaiK
hehe..
memang sedap....

ChiLaBaey's said...

Kena try ni... macam best jer... Bila yer nak buat ni.... :)

cik eja^_^ said...

to:ChiLaBaey's

hehe try le pakngah :)
pakngah kan rajin :)

Related Posts with Thumbnails