Followers- mencari yang ke 1000

Pages

Monday, April 19, 2010

Arnab, Kambing dan Harimau


hari nie cuti bagi seluruh negeri Perak. Sebabnya Hari Keputeraan Sultan Perak. Jadi semua sekolah, kedai cuti hari nie... jadi hari nie ja dok umah jer laaa teman mak ja kat umah nie. Ja habiskan masa membaca majalah nie, moto dia ja suka

SENTIASA TIDAK CUKUP ILMU, ADALAH RASA ORANG BERLMU

ja baca satu artekil dari majalah nie, untuk renungan semua blogger yang disanyangi, dan untuk diri ja jugak. mari kita sama-sama lihat pengajaran yang dapat...

Arnab dan kambing bersahabat baik. Mereka makan di padang rumput yang sama dan minum di sungai yang sama juga. Satu hari, mereka bergaduh. Hal yang terlalu kecil, tetapi akhirnya bertukar besar apabila mereka saling mencaci antara satu sama lain.

"Aku akan hancurkan kambing. Apa dia ingat aku takut dengan tanduknya?" getus Arnab seorang diri. Dia ligat memikirkan bagaimanakah caranya hendak memusnahkan kambing. Tiba-tiba dia mendapat idea yang baik.

"Ya, aku akan berjumpa harimau dan memberitahunya tempat kambing selalu berehat," kata arnab di dalam hati. Dia yakin harimau akan bersetuju. Siapa yang hendak menolak rezeki?

Arnab pun menemui harimau dan memberitahu di mana kambing bersembunyi. Harimau dengan pantas bersetju dan mengajak arnab pergi bersama-sama ke tempat di maksudkan. Bila tiba sahaja di situ, harimau terus menerkam kambng dan membunuhnya. Dan sebaik sahaja kambing mat, harimau terus menerkam arnab dan membunuhnya sekali. Dua bekas sahabat baik itu akhrnya menjadi mangsa harimau yang menjadi musuh mereka sekian lama....

sumber : SOLUSI

Pengajaran : Kebencian acap kali menghilangkan kerasioanalan dalam berfikir. Berdepan dengan mudarat serentak, kta gagal menilai mana mudarat yang lebih besar impaknya pada kita.

renung..... renungkan lah.....

post signature

4 yang ambil kisah:

farahfatihah said...

sgt mendalam maksudnya tu

Anak Perak said...

cam ner leh tlupa hari bezday sultan perak.x smpt nk bl present.hehe..

♥♥ eija ♥♥ said...

to:farahfatihah

kan akak...

memang mendalam cite nie...

♥♥ eija ♥♥ said...

to:Anak Perak

mcm mane laa awak boleh lupa hehe

ish.. ishh...

Related Posts with Thumbnails